• image four
  • image three
  • image two
  • image one


Nytt material?


Material, för dig som inte vet det, Àr de fÀrdiga skÀmt en stÄuppkomiker har och nytt material, nya skÀmt, Àr det som alla jagar.

Johan Sköld skriver att han behöver nya minuter för att inte vara trött pÄ materialet.

Det Àr en bra anledning till att skriva nytt. Men man ska inte glömma bort att publiken ofta hör dina gamla skÀmt för första gÄngen. En stor faktor som gör om en komiker Àr rolig eller inte Àr om han eller hon lyckas sÀga sina skÀmt som om det Àr första gÄngen, trots att de sagts hundratals gÄnger förr. Ju oftare man sÀger sin skÀmt, desto mer slipade blir dem, men om man samtidigt sÀger dem slentrianmÀssigt, sÄ blir det sÀmre. Man mÄste vara pÄ tÄrna, man mÄste vara angelÀgen!

Ibland hör jag komiker som ursÀktar sig för kollegor att de inte har nÄgot nytt material.


”Det ska bli kul att se dig ikvĂ€ll!”
”Tack, men jag har inget nytt material.”


Jag har ibland tyckt att det Àr vÀl skit samma om man inte har nÄgot nytt material inför kollegorna, det Àr ju publiken man ska upptrÀda för. Visst, om jag kommer tillbaka till ett stÀlle med stampublik efter bara nÄgra veckor sÄ Àr det klart att jag inte kör exakt samma material som senast, men det Àr ju för publikens skull, inte kollegornas.

Men sĂ„ kom jag pĂ„ en teori om varför man vill ha nytt nĂ€r kollegorna ser en. Man vill bli bekrĂ€ftad. Man vill fĂ„ feedback, man vill prata om sina skĂ€mt. Och det Ă€r sĂ€llan publiken Ă€r intresserad av det. Visst, de skrattar (förhoppningsvis) och applĂ„derar (förhoppningsvis) men de Ă€r sĂ€llan intresserade av att sĂ€ga ”Vad kul du var!” eller liknande. Det Ă€r sĂ€llan nĂ„gon i publiken kommer fram och sĂ€ger ”Jag tĂ€nkte pĂ„ det dĂ€r du berĂ€ttade om rĂ€ven, dĂ€r kan du ju gĂ„ vidare med att han Ă„ker till cykelhandlaren och trĂ€ffar en hĂ€st.” Och om det hĂ€nder Ă€r det inte en frisk mĂ€nniska, sĂ„ dĂ„ ska du akta dig.

Samtidigt Ă€r det sĂ€llan kollegor som sett ens skĂ€mt tre-fyra, tio, kanske 20 gĂ„nger plötsligt vill prata om dina grejor. ”Bra jobbat!” brukar vara den feedback man fĂ„r i sĂ„ fall.

Men oavsett varför man skriver nytt material, sÄ behöver man alltid fylla pÄ sin skÀmtarsenal. Firman vars kickoff du underhöll pÄ förra hösten kanske hör av sig i Är igen. DÄ Àr det bra om du har lite nya skÀmt.

Sen Àr det sÄ klart ocksÄ roligare för dig sjÀlv. Det Àr sÀllan man gÄr igÄng pÄ grejor man sagt 100 gÄnger förr, men peta in lite nya skÀmt ocksÄ sÄ Àr det inte ovanligt att det hÀnder saker med dina gamla skÀmt ocksÄ.

Andra bloggar om: , , , ,


2009-09-15 15:21 - 2 kommentarer




Kommentarer:

1. Bertil Dahl 2009-09-16 21:58

Hej!
Har du tips pÄ bra böcker om standup?

Är intresserad att bla lĂ€sa hur denna konstgren uppstod.

HĂ€lsar, Bertil.


2. Mats Andersson 2009-09-17 08:58

Hej Bertil!
En kort summering av standupens historia hittar du om du klickar pÄ "Stand up i min meny ovan.

Det finns en del böcker om standup, men de jag kÀnner till Àr mer inriktade pÄ hur man gör, inte sÄ mycket om dess historia.

NÄgon annan som lÀser hÀr kanske kan tipsa?


Namn:
Emailadress: (mćste anges men visas ej p?sidan)
Fyll i alfabetets sista bokstav: (för att förhindra spamkommentarer)

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// s?blir den automatiskt en länk.

Kom ihćg min info.
Skicka epost till mig om nćgon kommenterar här.